måndag 12 september 2011

RÄDDA HUS och RIMMA SVAMP






























En fullmatad helg men väldigt, väldigt inspirerande.


Det började med ett mail för ett tag sedan. Ett hus på Ekerö som Cornelis Vreeswijk bodde i som barn skall eventuellt rivas, så får det inte bli.
Sagt och gjort så for vi till Ekerö. En lokal politiker har på fritiden börjat kämpa för att huset bör bevaras, därför drog hon tillsammans med det fantastiska stället Rosenhill ihop till en Cornelisdag. På eftermiddagen gick vi till torpet i Nibbla med ett stort gäng "civilister".
Väl där fick vi höra en del om Cornelis uppväxt av författaren Klas Gustafson. Pierre Ström och Ove Engström spelade ett par visor. Sen gick vi tillbaka till Rosenhill där Pierre och Ove tillsammans med Stefan Sundström, Dan Viktor, Katarina Lindblad, Arne Forsén och jag själv delade på scenen under kvällen. Det hela slutade med att Gunilla och jag fick skjuts tillbaka till Stockholm av min gamla hjälte Pierre Ström (en för mig surrealistisk bilfärd).


En trevlig kväll med många nya roliga kontakter.


Var kommer då den rimmade svampen in. Jo, samma dag Lördagen 10, publicerade Dagens Nyheter en dikt jag skrivit om blåmusseroner.


Stort! Tyckte jag.


Så här lyder den:




Jag spår en spännande framtid för oss
Fröken Lepista Nuda
Sa blåmusseronen en kväll i augusti
och fortsatte med att sen bjuda
Sitt hjärta och hatt
Sin fot och kravatt
och sporerna började sjuda
-visst vill jag ha dig men vi står där vi står
Sa Fröken Lepista Nuda








och nu...nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar